Már csak néhány nap, és megkezdődik a keszthelyi Nemzetközi Verklifesztivál.
Az önmagában is különleges és egyedülálló rendezvény felvezetése sem mindennapi. Németországban él az egyik, rendszeresen visszajáró fellépő: Pape Lutz. Az aranykorú zenész biciklire pattant egészen a Balaton-parti városig tekert.  Régóta dédelgetett álmát valóra váltva 12 nap után 4 országot átszelve pénteken érkezett meg Keszthelyre.
A városban augusztus utolsó hétvégéjén szól majd a verklimuzsika.

A falkenthali nyugdíjas immár tíz éve érkezik Keszthelyre, a Nemzetközi Verkli Fesztiválra, ám idén rendhagyó módon nem lakókocsival és családdal, hanem két keréken másodmagával és egy Christhian Withmann által készített kisebb méretű verklivel jött.
A német verklis ugyanis idén ezen rendkívüli formában népszerűsítette a keszthelyi verklis találkozót.
Négy országot átszelve számos városban meg-megállva énekelt és zenélt egy dalt Keszthelyért és Keszthelynek, az elmúlt évek során már több ízben ment számára kedves Verklis rendezvényekre hasonló módon.

Még az út elején  Németország és Keszthely között
Fotó: Keszthelyi Nemzetközi Verkli Fesztivál

Célja ezzel a verklimuzsika, a verklis rendezvények, valamint  a hagyományok és tradíciók népszerűsítése és megszerettetése, megismertetése a közönséggel.
1062 kilométer letekerve elektromos kerékpárján kissé megfáradva mégis csillogó szemekkel nyilatkozott keszthelyi barátja, Pampetrics Milán Borbárjának teraszán.

Bringa és verkli – mindkettő  kedves szívének

– Ez a keszthelyi biciklis túra már 5 éve tervben volt. Korábban, 8 évvel ezelőtt a barátommal csináltunk egy hasonló túrát. Akkor a Fekete-erdő volt a cél. Már évek óta szerettem volna a számomra kedves verklifesztiválokat – melyeket a szívembe zártam – biciklivel megközelíteni. Mivel a Fekete-erdőbe még a normál méretű, nagyobb verklivel, a Stüberemmel mentem, ezért sokkal stresszesebb volt az út, mint most. Ezért most Christian Withmannnal csináltattam magamnak egy sokkal kisebb verklit. Pontosabban igazából az unokámnak készítettünk, úgyhogy most ketten osztozunk rajta.
Az ötlet, a terv öt éve a fejemben volt, elraktároztam magamban, hogy ha betöltöttem a hatvanat, akkor kerékpárral fogok Magyarországra menni a találkozóra.

És most, ma életem egyik álma végre teljesült.

Sokan várták a bringás verklist pénteken délután a keszthelyi Sétálóutcán
Fotó: Nemzetközi Verkli Fesztivál Keszthely

Egészen pontosan 1062 kilométert tettünk meg a házunk ajtajától Milán bejáratáig, aki az egyik legjobb keszthelyi barátom. Én mondjuk nem borivó, hanem sörivó vagyok, de ennek ellenére tökéletesen megértjük egymást.Ő igazán szuper fickó – árulta el Pape Lutz.
A verklis útja igazán izgalmas volt, s az érkezést sokan érdeklődve figyelték. Herr Lutz barátai és nemzetközi verklisek is egy watsup csoporton keresztül követhették az úton levőket, akik szinte minden nap hangulatos képekkel és infomációkkal látták el az érdeklődőket.

Voltak nehéz szakaszok, de nem adta fel

Németországból indulva Csehországon, Ausztrián át érkeztek Magyarországra.
 – A brandenburgi Falkentahl-ból indultunk, Berlin, Drezda, Melnik, ahol két folyó találkozik. Utána Prágában töltöttünk el egy napot, ahol megpihentünk, majd minden erőnket összeszedve nekivágtunk a magas cseh hegyeknek. Prágától Krems-ig két nagyon kemény napunk volt, akkor kis híján feladtam a küzdelmet. De el kell mondanom, hogy az elektromos kerékpárjainknak köszönhetően kitartottunk, és végül sikerült. Fogalmunk sincs, hogyan, de tényleg sikerült. Kremstől a Duna vonalát követve egészen Bécsig tekertünk. A bécsi vidámparknál több osztrák verklis barátom várt, az osztrák verklis egyesület tagjainak köszönhetően. Ott töltöttünk egy éjszakát, és természetesen sokat verkliztünk is. Aztán Sopronba mentünk és onnan jöttünk idáig – idézte fel Pape Lutz, immár Keszthelyen.

Keszthely, a kedvenc

– Hogy miért is csinálom ezt? Erre egészen egyszerű a válasz: Keszthelyt a szívembe zártam. Én most már tizedszerre vagyok itt úgy, hogy az idei csak a 9. hivatalos fesztivál. Az első évben hála a nagy számnak és a hangomnak, én lettem a közönségkedvenc. És nyertem egy egy hetes kehidakustányi tartózkodást. Most már tizedik éve vagyok Keszthelyen, és bízom benne, hogy mindig visszatérhetek.
A Falkenthalból érkezett nyugdíjast a város sétálóutcáján köszöntötte a két ötletgazda Hansjörg és Irina Surber, a Keszthelyi Turisztikai Egyesület Képviseletében a két magyar főszervező Zámbóné Hajdú Andrea és Balogh-Kovács Beatrix, Keszthely Városának képviseletében pedig Nemes Klára képviselőasszonny fogadta és ajándékozta meg a megfáradt utazókat.
– Lutz Pape – vagy ahogy egymás közt nevezzük, Lutz Papa – azon kevesek egyike, akik részt vettek az új keszthelyi Verkli Fesztiválon nagyszerű eredményt ért el.
Hiszen Berlinből Keszthelyig biciklizett, hogy hordóorgonájával és összetéveszthetetlen énekével ezúttal ismét megörvendeztesse a közönséget.
Lutz Európa-szerte számos verkli fesztiválon vesz részt, de ilyen messzire még sosem biciklizett kis hordós orgonájával. Büszkék lehetünk arra, hogy a fesztiválunknak vannak olyan résztvevői, akik még kilenc – 10 év után is ennyire motiváltak,lelkesek.
Nem hiszem, hogy Európa-szerte egyetlen Verkli fesztiválon lehetett volna ehhez fogható – mondta el Hansjörg Surber, a Nemzetközi Verklifesztivál ötletgazdája, főszervezője.

– Ő volt az a verklis, aki tíz évvel ezelőtt kinézte magának a keszthelyi Sétáló utca körülbelüli közepét és ott letáborozott, hogy azután minden évben ugyanezen a helyen szólaltassa meg a verklijét, kiegészítve német dalok előadásával, melyet néha még tánccal is színesített – idézte fel Zámbóné Hajdu Andrea, a fesztivál másik főszervezője, a Tourinform munkatársa. Azt is elmesélte, hogy mindig a német verklis körül a legnagyobb nézőközönség.

– Hiszen ő annyira közvetlen, barátságos, szívélyes, hogy felnőtt-gyerek szájtátva figyeli a produkcióját. Talán sejthettük volna, hogy egyszer majd még valami érdekességet fog előadni, vagy tenni.
És így lett! Tavaly év elején értesített bennünket, hogy idén is jön hozzánk a verkli fesztiválra – biciklivel! És 2022. augusztus 12-én kora délután megérkezett, begurult kerékpárjával a keszthelyi Sétáló utcára, ahol rövid verklizenével köszöntött bennünket.

Pape Lutz visszatérő fellépő a kezdetek óta
Fotó: Balatonivagyok.hu/Keszey Ágnes – archív

Örömmel zenélnek, meglepik a közönséget

Balogh-Kovács Beatrix, szervező, a Nemzetközi Verklifesztivál kétnyelvű műsorvezetője – aki Pape Lutz szavait is fordította nekünk – más érdekességekről is szólt.
– Igazi egyéniség, nyíltszívű, merész, vicces és igazán őszintén emberi. Ha valamit csinál – 9 éves ismeretségünk alatt már megtanultam-, azt teljes szívvel csinálja. Sokat megéltünk együtt ezeken a találkozókon és többen sem lehetnek már itt velünk, ezért is oly fontos számunkra megbecsülni, szeretni és ilyen ötletek alkalmával támogatni ezeket a verkliseket. Fantasztikus dolog, hogy saját költségen sokan több ezer kilométert utazva jönnek el Keszthelyre, s ha figyelmesen szemlélődünk, mindig vannak apró meglepetések. Szinte kivétel nélkül készülnek kisebb – nagyobb dolgokkal a magyar közönségnek.
Idén nagy örömmel vettük tudomásul, hogy ez a mára Magyar Rekorder esemény, ez az egykori civil kezdeményezés, melyet Irina és Hansjörg Surbernek köszönhetünk, Európa tizedik jelentős verklis eseményévé nőtte ki magát. Egyébként, ha megkérdezzük a verklisektől melyik a kedvencük, bátran mondhatom, a legtöbben szinte gondolkodás nélkül rávágják hogy a számukra egyik legkevesebb a keszthelyi.

E cikk írója is verklisnek állt néhány éve Keszthelyen… persze, csak a fesztiválon és néhány perc erejéig. Bár a hangulat és a dallamok könnyedek, ám a verklisnek szüksége van figyelemre, kis erőre és kitartásra

Európa legjelentősebb verklis fesztiváljai közé tartozik a keszthelyi

Szavait alátámasztva a keszthelyi rendezvény nemzetközi híréről is szólt Hansjörg Surber , a rendezvény ötletgazdája, főszervezője.
– Meglepődve értesültem arról, hogy a mi Nemzetközi Verkli Fesztiválunk, amelyet még 2013-ban kísérletképpen szerveztünk meg először, mára a tizedik legnagyobb Verkli Fesztivál Európában. Nos, mondhatni kilenc nagyobb van. Ám a több száz európai Verkli fesztiválhoz képest az a mintegy 60-70 kintornás Európa számos pontjáról, akik évente megteszik a hosszú utat hozzánk, kiváló teljesítmény. Hamar kiderült, hogy a keszthelyi fesztivál valami egészen különleges. Ezt igazolja az Európa-szerte érkező verklisek számtalan pozitív reakciója, akik mindig nagy örömmel jönnek el a magyarországi fesztiválunkra. Ennek egyik fő oka a kivételesen érdeklődő és motivált magyar közönség, de az egész környezet is a gyönyörű autómentes belvárosban a sok vásári standdal és a kiegészítő színpadi programmal. De mi nem is szeretnénk az első helyet megcélozni. Mottónk: minőség és nem mennyiség. Az elmúlt évek sikerei pedig megerősítették mindezt.

Újra úton – a tó körül

Pape Lutz csupán egy hétvégét szánt pihenésre, ugyanis feltett szándéka meglátogatni a környező Balaton-környéki településeket. Zenélni, énekelni szeretne több helyen – is a teljesség igénye nélkül – Hévízen, Gyenesdiáson, Vonyarcvashegyen, Balatongyörökön, de nem kizárt, hogy a Balaton közepén, hajón, vagy más kisebb zalai falvakban is felbukkan kerékpárral és verklivel az utolsó augusztusi hétvégéig.

S hamarosan verklimuzsika szól mindenhol

Akkor ugyanis törzshelyén, a Pampetrics borbár teraszán ülve hallhatja a közönség a kedvelt német verklist, aki feleségével az oldalán énekli majd a dalokat Keszthelynek a Nemzetközi Verkli Fesztiválon augusztus 27-én és 28-án.